Alikulkutunneli Kaarinantielle (osa 3)

Pitkäksi menee, sano, mutta pääasia että valmista tulee.

Tässä vaiheessa alikulkutunneli alittaa jo tien ja ajorata on palautettu suunnilleen oikealle paikalleen.

Alikulkutunneliin vievät kävelytiet pitää vielä luonnollisesti perustaa ja asfaltoida. Valaistuskin puuttuu vielä näkyvistä kaapelinpäistä päätellen.

Toivotaan, että työ saadaan päätökseen ja koululaiset pääsevät turvallisesti tien ali.

Päivitys 31.3.2018:

Tunnelista ovat monet jo kulkeneet ja ympäristökin on saatu  siihen malliin, että siinä pääsee liikkuumaan (esimerkiksi bussipysäkille). Siispä pari uutta kuvaa tilanteen päivittymisestä.

 

 

 

 

 

Teatterilipuista

Omakotiyhdistys pahoittelee saadun palautteen perusteella teatterilippujen jaosta syntynyttä hämminkiä. Jatkossa yhdistys pyrkii varaamaan lippuja tarpeeksi ja ajoittamaan teatterinäytöksen niin, ettei osu liian lähelle syyskokousta.

Tänä vuonna kävi nimittäin niin, että puheenjohtajalle tuli kiire jakaa loput liput pois, jotta niitä ei olisi jäänyt käyttämättä.

Tiedotteen jako ja syyskokous olivat teatteriesitykseen nähden liian myöhään ja ilmeni, että halukkaita oli vielä sen jälkeen, kun varasuunnitelma jäljellä oleven lippujen myynnistä oli jo ehditty toteuttaa.

Jatkossa johtokunta varmistaa, että jäsenet ovat etusijalla ja että lippujen lunastamiseen jää riittävästi aikaa.

Kauko Pihlavalle Kaarina-mitali

Yhdistyksen puheenjohtaja Kauko Pihlava palkittiin Kaarina-mitalilla monikymmenvuotisesta uurastuksesta Littoistenjärven kunnossapitämiseksi ja järven tilan parantamiseksi

Kaarina-päivän juhlaa vietettiin sunnuntaina 26.11.2017 Kaarinan lukion juhlasalissa. Juhlassa palkittiin kaikkiaan 13 eri tavoin ansioitunutta kaarinalaista henkilöä tai tahoa.

Linkki Kaarnina tiedotteeseen:

http://www.kaarina.fi/tiedotteet_media/etusivun_tiedotteet/fi_FI/kpaivanpalkitut/

Linkki alkuperäisen kuvan artikkeliin:

http://turunseutusanomat.fi/2015/10/kausela-kultanummi-kalttassuo-omakotiyhdistys-ajaa-asukkaidensa-asiaa/

Alikulkutunneli Kaarinantielle (osa 2)

Nyt voi sanoa, että tilanne näyttää hyvältä. Kaivinkoneet ovat aloittaneet työnsä ja tieosuudelle on laitettu 40km/h nopeusrajoitus. Kuvan ”sininen vaihtoehto” siis voitti.

Omakotiyhdistys ja alueen asukkaat toivoivat alikulkua alunperin Auranlaakson koulutien jatkoksi, vaikkakin suuri osa vaikuttaa nyt tyytyväiseltä joka tapauksessa siihen, että alikulkutunneli tulee edes tuohon. Jos aluetta tarkastelee lintuperspektiivistä, näyttää siltä, että tällä sijainnilla on otettu huomioon myös tulevien tonttien lapsiperheet.

Lapsen näkökulmasta voi olla epämukavaa kiertää pidempää kautta, mutta aikusten esimerkkiä seuraten moni pieni oppii tavat ja tottumukset. Koulumatkalle jää yhä muutama suojatie ylitettäväksi vähemmän liikennöidyiltä osin kuin Kaarinantie, joten autoilijoiden vastuulla on myös paljon. Tätä kirjoittaessa kesä sateineen ja mansikoineen on parhaimmillaan, mutta kohta se syksy taas tulee ja silloin tarvitaan jalankulkijoilla heijastimia ja auton ratin takana turvallista asennetta.

Kokonaisuutena tämä nähdään politiikan näkökulmasta hienona esimerkkinä paikallisesta köydenvedosta samaan suuntaan. Kiitos siis omasta puolestani kaikille paikallispoliitikoille puolueeseen katsomatta, joiden kanssa olen aiheesta jutellut ja jotka ovat myötävaikuttaneet alikulkutunnelin rakentamiseen.

29.7.2017 päivityksenä lisätty kuvia paikan päältä. Liikennejärjestelyistä täytyy mainita, että työmaan ajoneuvot ovat kuulemani mukaan aiheuttaneet varsin vähän haittaa muulle liikentelle. Iso kiitos siis tässä vaiheessa työmaan rakennusmiehille ja mestarille asiallisista parkkeerauksista ja logistiikan järjestelyistä. Melua työmaasta tietysti tulee, mutta sehän kuuluu asiaan.

Jos aikataulu pitää, niin koululaiset pääsevät nauttimaan tunnelista jo tulevalla kevätlukukaudella.

Atte Pulli

Alikulkutunneli Kaarinantielle

Alikulkutunnelihanke

Omakotiyhdistys ja alueen asukkaat ovat jo pitkään yrittäneet puhua Kaarinantien pohjoispäähän alikulkutunnelia, joka palvelisi etupäässä Silvolanlaakson nykyisiä ja tulevia lapsiperheitä. Vaarallinen suojatie, josta tässä kirjoituksessa on kyse, on merkitty punaisella ja sinisellä on merkitty viimeisimmän alikulkutunnelin suunniteltu paikka (klikkaamalla kuvan saa suuremmaksi). Suunnitelmista huolimatta rakentamista ei ole vielä aloitettu.

Risteys lapsen silmin

Lapset vaarantavat henkensä juostessaan aamuruuhkan aikaan tien yli risteyksessä, jossa autoilijan on vaikea havaita nopeasti liikkuvaa jalankulkijaa. Etenkin jos jalankulkijalta puuttuu heijastin. En halua syyllistää ketään, mutta osalle autoilijoista Auranlaakson koulutien risteys näyttää tulevan yllätyksenä.

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Tässä pysähdyin kameran kanssa ikuistamaan risteysnäkymän Kaarinan suuntaan lapsen korkeudelta. Näettekö auton katon nousevan tien notkelmasta? Osaatteko arvioida kuinka pian auto on risteyksessä mikäli se ajaa oikeasti nopeusrajoituksen mukaan?

Kuva toiselta puolen suojatietä, näkymä edelleen Kaarinaan päin.

 

Risteys autoilijan kannalta

Kaarinan suunnasta lähestyvälle autoilijalle on tien molemmin puolin tarjolla näkymäeste. Vasemmalla on meluvalli ja oikealla puita ja pensaita. Kuva on otettu tien reunasta, mutta siirtymällä vain muutaman metrin verran vasemmalle, kyse on autoilijan näkymästä. Jos lapsi juoksisi suojatielle jommasta kummasta suunnasta, saisitteko auton pysähtymään tyypillisestä ajonopeudesta?

 


Risteys näyttää meluvallin päältä kuvattuna tältä. Autoilijat (jotka tulevat kuvassa vasemmalta) eivät tunnu useinkaan pysähtyvän, vaan ajavat ohi, jos auto on pysähtynyt ryhmittymään kääntyäkseen vasemmalle. Kääntyvälle kaistalle mahtuu ryhmittymään helposti 2 autoa niin, että etumainen on suojatien jälkeen ja takimmainen on pysähtynyt antamaan tietä jalankulkijalle. Mahtaa pysähtyjää hirvittää kun useampi auto suhahtaa oikealta ohi ennen kuin ensimmäinen ymmärtää pysähtyä. Vaarallinen tilanne muodostuu, jos taaempi auto on niin korkea, ettei suojatietä lähestyvät autoilijat näe keskikorokkeella seisojaa, eikä keskikorokkeella seisova tulevia autoja.

Ongelma on edelleen akuutti ja tähän asti on selvitty hyvällä tuurilla. Loppukaneettina toivonkin, että Kaarinan tuleva valtuusto ottaa tämän ongelman vakavasti ja että asia hoidetaan kuntoon puolueiden välisellä yhteistyöllä.

Atte Pulli